La source des femmes (2011)
Într-un sat tradiţionalist şi uitat de orice urmă de civilizaţie,
femeile cară apa de la izvorul de pe culmile abrupte şi stâncoase,
pentru a le asigura bărbaţilor şi copiilor minimum de hrană şi igienă,
cu preţul suferinţei fizice, ce culminează cu pierderea sarcinilor
multora dintre ele.
Filmul debutează cu revolta uneia dintre femei (străină locului),
care va deveni vocea grevei iubirii (care presupune încetarea oricăror
apropieri între soţi, până când bărbaţii vor pune mâna pe găleţi şi vor
aduce apă). Leila (mult prea frumoasă, luminoasă şi urbană figură pentru
culoarea locală) face paşi mici şi decisivi, îşi găseşte un aliat în
soţul deschis la minte, învăţătorul satului și iniţiază acte
demonstrative faţă de scepticele tradiţionaliste şi bărbaţii satului
(acum fără muncă, război sau alte provocări existenţiale) şi culminează
cu rizibila devastare spirituală a ima-mului, care cade pe gânduri la
prima răsfoire a Coranului din perspectiva femeii.
Chiar şi cu intenţia de scuturare a minţilor şi a conştiinţelor la
nivel primar, metoda lui Mihăileanu suferă de bollywoodizarea emoţiilor.
Repetarea aceleiaşi idei până la saturaţie cu vorbe, cu cântec, cu
gesturi, cu jale şi cu glumiţe, toate într-un ghiveci de sentimente,
opinii politice, angajare socială şi flecăreli domestice, nu fac din
film decât un exemplu populist de pseudomanifest întru eliberarea
femeilor arabe.
|